Menu Zamknij

Storytelling – umiejętność opowiadania historii

storytelling

A co gdyby przełamać się właśnie teraz i otworzyć na nowe wyzwania? Co gdyby powierzyć swoje sprawy w zaufane ręce i zyskać dzięki temu więcej czasu? Dzięki rozwojowi nowych technologii odkryliśmy pracę, w której się realizujemy i ciągle uczymy czegoś nowego. Co zaoferowaliśmy innym? Czas i oszczędności! Każdy z naszych klientów dąży do jak największej efektywności, każdy zaczynał inaczej, każdy się rozwija i potrzebuje pomocy, a my ją zapewniamy. Nasza wspólna historia dopiero się zaczyna… Historia ludzi, którzy z zaangażowaniem pomagają innym ludziom, po prostu.

Wszystko kręci się wokół opowieści. Zasypianie w dzieciństwie wiązało się z opowiadaniem bajek przez rodziców, a najlepszym elementem ogniska było opowiadanie sobie strasznych historii. Opowieści są wszędzie – w książkach, filmach i wiadomościach telewizyjnych… Jesteśmy ciekawi tego, co przeżyli inni. Lubimy się utożsamiać…

Storytelling w marketingu

Nic dziwnego, że marketerzy już dawno zaczęli czerpać korzyści ze sztuki opowiadania dobrych historii.  Taka forma reklamy ma wiele zalet i jest bardzo skuteczna. Dlaczego? Ponieważ nie sprawia wrażenia typowej reklamy, do której wielu klientów odczuwa niechęć.  Storytelling pozwala realizować strategie,  budować pozytywny wizerunek firmy i – co najważniejsze – wzbudzać zaufanie klientów. Jest to narzędzie do budowania relacji klienta z marką, w naszych czasach uznawane za jedno z najskuteczniejszych. Nie powinno się więc uznawać go za chwilowy kaprys speców od marketingu. Storytelling powinien stać się priorytetem w contencie firm, które chcą się rozwijać.

3 elementy dobrze opowiedzianej historii

Budowanie więzi. Świat w XXI wieku jest światem społecznościowym. Dzięki portalom jesteśmy w stanie śledzić dziesiątki osób dziennie i przyglądać się ich życiu. Dzięki nim dowiadujemy się też o działalności wielu organizacji. Celem tych organizacji powinno być sprawienie, żeby odbiorca się z nimi utożsamił. Poczuł więź z marką, produktem, usługą lub ideą i chciał się zaangażować. Dobra opowieść zawiera w sobie call to action, inspiruje do podjęcia określonego działania, na przykład do dzielenia się nią z innymi (co w dobie social media jest ważne i bardzo ułatwione).

Emocje. Historie powinny być poruszające. Pozytywnie oddziałują one na odbiorcę, gdy może odnieść je do swojego życia, rozumieć bohatera, być ciekawym tego, jaki będzie finał. A gdy finał jest nieoczywisty, pobudza do refleksji i angażuje emocjonalnie, to sukces mamy murowany!

Autentyczność. Storytelling musi być wiarygodny, tak aby odbiorca czytając go lub oglądając nie miał wątpliwości, że dana historia jest z życia wzięta, a dodatkowo mógł się z nią identyfikować. Jest to trudne zadanie. Zdarza się tak, że skupiając się na pozycjonowaniu i słowach kluczowych, zapominamy o byciu prawdziwym, o tworzeniu marki opartej na osobowości. Warto jednak zauważyć, że to właśnie takie marki wyróżniają się z tłumu i to je śledzi się z entuzjazmem.

Kilka pomysłów na udany storytelling

Po pierwsze – pojawiaj się tam, gdzie jest problem i go rozwiązuj wzbudzając sympatię odbiorcy! A pomysłów jak to zrobić jest wiele… Storytelling można prowadzić z punktu widzenia różnych osób. Interesującym sposobem na przedstawienie firmy jest relacja pracownika. Gdy dzieli się on osobistymi przemyśleniami, automatycznie wzbudza zaufanie. Nie posługuje się znanymi już wyrażeniami jak „w trosce o komfort naszych klientów”, „doświadczony zespół ekspertów”, nie gloryfikuje firmy i może być inspiracją. By być dobrze odebranym nie trzeba koniecznie opowiadać o sobie, a świetnym przykładem na to są historie z cyklu Customer Success. Obecnie również wiele marek posługuje się poruszającymi historiami, budzącymi skrajne emocje – od radości po smutek i gniew. W naszej opowieści musimy pokazać to, co jest dla bohatera ważne, jego wartości i walkę o nie. Jeśli te wartości będą pokrywały się z wartościami naszych odbiorców – będą mu kibicowali.

wykrzyknik

Kreatywność jest pożądaną cechą, by być w stanie tworzyć treści, które przyciągają uwagę. O tym, jak ją w sobie rozwinąć przeczytacie w artykule Jak rozwinąć kreatywność?

Przykłady storytellingu różnych marek

  1. Slack jest niezwykle popularny, używany jest już np. przez zespoły odpowiedzialne za skonstruowanie robotów w NASA. Ich storytelling nie jest nudny, nie opowiada o pracy w biurze i deadline’ach, tylko o robotach na Marsie, które są na pewno ciekawsze niż codziennie życie w korporacji. 😉 Chwalą się również sukcesami swoich klientów.
  2. Nike – w ich opowieściach występują najbardziej znani na świecie sportowcy, ale nie tylko. Ta firma bawi się swoimi reklamami, wzbudzając pozytywne emocje. Jednym z ciekawych przykładów jest video o „butowej terapii” nazwane „Shoe Therapy – It’s Gotta Be The Shoes”.
  3. Allegro – chyba każdy z nas widział ich bożonarodzeniową kampanię i spot, który opowiadał historię samotnego staruszka. Zamówił on kurs językowy, by nauczyć się języka angielskiego i móc porozmawiać ze swoją wnuczką. Takie kursy można kupić na wielu stronach… Czy Allegro zostałoby więc zapamiętane bez wzruszającej historii?
  4. Istnieją również firmy, które mogą tworzyć genialne historie ze względu na profil swojej działalności. Jedną z nich jest Airbnb – nawołująca w swoich reklamach do otwartości i podróżowania po całym świecie. To, że łatwiej jest im wymyślić dobrą historię nie znaczy, że nie robią tego dobrze. Wyróżniają się spośród konkurencji.

Warto rozwijać w sobie umiejętność tworzenia dobrych historii, by lepiej trafiać do odbiorców. Marketing nie polega już tylko na dokonywaniu transakcji, na kupnie i sprzedaży… To coś więcej! To budowanie relacji, wzbudzanie zaufania, przekazywanie wartości oraz wizji świata i naszej marki. Idealnym narzędziem do  tego jest storytelling, który zaczął odgrywać ogromną rolę w dzisiejszym marketingu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: