Menu Zamknij

Jak efektywnie zarządzać swoim czasem?

zarządzanie czasem

Żyjemy coraz szybciej, a mimo to doba wydaje się być za krótka i ciągle brakuje nam czasu nawet na podstawowe czynności. Całe dnie spędzamy w pracy, a nie zawsze osiągamy zadowalające nas wyniki. Brzmi znajomo? Jednak skoro wszyscy mamy do dyspozycji dobę o długości 24h to jak to się dzieje, że niektórzy są w stanie w tym czasie osiągnąć więcej? Odpowiedzią jest dobre zarządzanie czasem. Dobre zarządzanie pomaga pracować mądrzej – nie ciężej. W efekcie wykonujesz więcej zadań w krótszym czasie nawet jeśli presja jest duża. Oprócz produktywności zyskujesz dobrą reputację osoby, która zawsze na czas wywiązuje się z obowiązków i ma wszystko pod kontrolą. Jak tego dokonać i stać się panem swojego czasu?

Zorientuj się ile czasu zajmują dane czynności

Przez jeden dzień zapisuj z jak największą dokładnością wszystkie czynności jakie wykonujesz oraz oraz to, ile czasu na nie poświęciłeś. Mimo że wydaje Ci się, że cały dzień spędzasz w pracy i na zajmowaniu się obowiązkami, to możesz być zaskoczony ile czasu umyka na „nicnierobieniu”, czyli między innymi przeglądaniu social mediów i prokrastynacji. Kiedy pod wieczór zerkniesz na sporządzoną listę, zdziwisz się ile czasu straciłeś. Ten sposób możesz zastosować nie tylko w ramach eksperymentu, ale także w dni kiedy brakuje Ci motywacji. Mając na bieżąco wgląd w to, ile czasu już uciekło szybciej zabierzesz się za obowiązki.

Przygotuj listę zadań

Na pewno nie jesteś zaskoczony tym punktem i już wiele razy słyszałeś o tym, jak ważne jest spisywanie wszystkich rzeczy, które musisz zrobić. Jednak powtórzę jeszcze raz – to podstawa, ponieważ kiedy masz wiele na głowie bardzo łatwo zapomnieć o nawet najważniejszych rzeczach. Opcji jest wiele – możesz skorzystać z tradycyjnego kalendarza, notatnika lub tablicy korkowej. Pamiętaj jednak aby wszystko zapisywać w jednym miejscu.

Jeśli nie jesteś fanem tradycyjnych notatników przygotowałyśmy dla Ciebie kilka propozycji narzędzi, wykrzyknikktóre pomogą w organizacji: 5 narzędzi do lepszej organizacji pracy

Ustal priorytety

Priorytetyzacja zadań jest najważniejsza kiedy czas jest ograniczony, a lista zadań do wykonania wydaje się nie mieć końca. Zanim rzucisz się w wir pracy losowo odhaczając kolejne punkty i jednocześnie stresując się, że i tak nie zdążysz wszystkiego zrobić, poświęć kilka chwil na zaplanowanie swojej pracy i dnia. Zastanów się, które obowiązki nie mogą dłużej czekać. Na pewno są też takie, bez których świat się nie zawali. Ustal kolejność, weź pod uwagę czas jaki musisz poświęcić na zadanie oraz dostosuj pracę do swojego rytmu dnia.

Dostosuj rytm pracy

Każdy z nas ma „swoją” porę dnia w której pracuje najefektywniej, ale są też takie, w których mamy spadek energii i motywacji. Zaplanuj swój dzień tak, aby w najefektywniejszym czasie zająć się zadaniami, które są najtrudniejsze i wymagają najwięcej uwagi. W słabszych momentach zrób krótką przerwę na kawę lub zajmij się przyjemniejszymi zadaniami, które nie wymagają aż tak dużego skupienia. Pamiętaj aby zawsze starać się doprowadzić zadanie do końca.

Zleć zadania Wirtualnej Asystentce

Mimo że w swojej pracy niewątpliwie jesteś niezastąpiony i znasz się na niej najlepiej, to na pewno są też takie zadania, które możesz zlecić VA. Delegowanie jest jedną z najtrudniejszych rzeczy do zrobienia. Jednak warto się tego nauczyć i przekonać do innego sposobu pracy. Jednym z rozwiązań jest zatrudnienie Wirtualnej Asystentki, której zlecisz część zadań, podczas gdy Ty zajmiesz się prowadzeniem swojego biznesu. Dzięki temu zaoszczędzisz sporo czasu i zyskasz pewność, że wszystko jest pod kontrolą.

„The Pickle Jar Theory”

Wyobraź sobie wielki słoik. Musisz go wypełnić jak największą ilością piłeczek golfowych. Kiedy dotrzesz do punktu kiedy już się nie mieszczą, spróbuj dodać jeszcze jedną. Teraz, kiedy słoik jest już pełny dodaj kilka szklanych kulek. Potrząśnij słoikiem, a kiedy szklane kulki wypełnią puste przestrzenie między piłkami – dodaj jeszcze garść piasku. Następnie wypełnij słoik wodą po sam brzeg. A wracając do zarządzania czasem – analogia jest bardzo prosta, przeanalizujmy ją. Każdy z nas ma w życiu priorytety, na które poświęca najwięcej czasu (piłki golfowe). Chcemy także mieć go na swoje przyjemności czy pasje (szklane kulki). Są też na przykład obowiązki domowe, które musimy wpleść w nasz dzień (piasek). W końcu to, co nieuniknione – złodzieje czasu (woda), przed którymi ucieczka jest czasami niemożliwa, ale najważniejsza jest ilość czasu jaką na nie poświęcamy.

Postaraj się żeby twoje dni były wypełnione dążeniem do wyznaczonych celów, pasjami i wartościowymi ludźmi a z całą pewnością opanujesz zarządzanie swoim czasem bezbłędnie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: