Menu Zamknij

Co to jest well-being w firmie i dlaczego warto go stosować?

Well-being, czyli dobre samopoczucie w pracy – można zdefiniować za pomocą dwóch słów: motywacja i satysfakcja. Zapewnienie tych czynników jest niezwykle trudnym wyzwaniem dla firm, jednak jest również niezbędne do ich właściwego funkcjonowania.

Kiedy pracownicy są odpowiednio zmotywowani, ich zadowolenie z pracy wzrasta, a co za tym idzie – z osiąganiem dobrych wyników radzą sobie o wiele lepiej. W tym momencie należy zastanowić się, w jaki sposób działać, by wszyscy dobrze czuli się w miejscu pracy, a także, aby obydwie strony czerpały z tego jak największe korzyści.

Zacznijmy od motywacji

Już na samym początku współpracy z drugą osobą należy skupić się na czynnikach motywujących ją do działania. Możemy to osiągnąć różnymi metodami i niekoniecznie decydującym czynnikiem będzie tutaj wysokość wynagrodzenia. Pamiętajmy, że naszym pracownikom nie zależy tylko na dobrej pensji. Ważne jest również to, aby praca sprawiała im satysfakcję, i aby czuli się w niej spełnieni i docenieni. Na ich zadowolenie składa się wiele czynników. Są to m.in.: warunki pracy zapewnione przez pracodawcę, ogólna atmosfera panująca w firmie, podział obowiązków, indywidualny stosunek do pracowników, a także ich wzajemne relacje.

Dodatkowe wynagrodzenie w zamian za sukcesy na danym stanowisku można rozszerzyć do zróżnicowanych świadczeń pozapłacowych. Takimi benefitami mogą być: możliwość korzystania z auta służbowego lub telefonu komórkowego w celach prywatnych, dodatkowa opieka medyczna, bony towarowe, karnety na siłownię czy dodatkowe dni wolne. Dla każdego pracownika będzie to potwierdzenie jego wartości dla firmy. Pozwoli mu także zachować równowagę pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym.

Wśród benefitów znaleźć się mogą również te bardziej niekonwencjonalne, za które na co dzień musielibyśmy sporo zapłacić i próżno ich szukać w tradycyjnych małych przedsiębiorstwach. Możemy wśród nich wymienić m.in.: możliwość skorzystania z masażu w trakcie godzin pracy, dostęp do barów z owocami czy napojami odżywczymi, biurka, przy których możliwe jest stanie, aby w trakcie pracy móc odciążyć kręgosłup, a nawet pokoje z grami na konsolę. Najbardziej znaną firmą, która bardzo dba o swoich pracowników, jest firma Google. Znajduje się w niej dosłownie wszystko, aby poczucie komfortu i bezpieczeństwa było jak najwyższe. Na pewno sprawia to, że tak wiele osób marzy, by być częścią tego przedsiębiorstwa. Kolejnym przykładem może być też pewna firma z Krakowa, która w swojej ofercie oprócz standardowych już świadczeń jak karta MultiSportu czy pakiety medyczne, zachęca swoich potencjalnych pracowników barami ze słodyczami czy darmowymi lunch’ami.

Amerykański “wellness”

W Ameryce well-being w pracy to gorący temat. Pracodawcy starają się zapewnić pracownikom jak najlepsze warunki, skupiając się na ich zdrowiu i stanie fizycznym. W swoich firmach promują rzucanie palenia, utratę wagi, czy walkę ze stresem. To bardzo dobre podejście, ponieważ większość kłopotów ma swoje źródło w miejscu pracy. Jednak na dobre samopoczucie nie wpływa tylko stan zdrowia, należy również uwzględnić czynniki motywacyjne, które wymieniłam na początku.

W Instytucie Gallupa spojrzano na ten temat holistycznie. Wspólnie z firmą Healthways przeprowadzono badania i opracowano pięć kluczowych elementów, które zapewniają ludziom poczucie zadowolenia w życiu codziennym, a także w pracy.

Wśród tych pięciu elementów znalazły się:

  1. Sens (purpose) – należy robić to, co się lubi, czerpać z tego satysfakcję, a także być zmotywowanym do działania każdego dnia
  2. Relacje (social) – dobre relacje w pracy, a także poza nią to podstawa dobrego samopoczucia
  3. Finanse (financial) – poczucie bezpieczeństwa finansowego, a także poczucie własnej wartości jest równie ważne
  4. Społeczność (community) – mieszkanie w bezpiecznej i przyjaznej okolicy, bycie dumnym ze społeczności, do której należymy wpływa na nasze dobre samopoczucie w pracy
  5. Fizyczność (physical) – bycie zdrowym i aktywnym daje nam wiele energii do wykonywania obowiązków

Jeżeli jesteśmy świadomi, jak ważne jest te pięć elementów, będziemy mogli wprowadzić trwały program dbający o samopoczucie pracowników. Jednak aby wszystko działało, tak jak należy, potrzebna jest dobra komunikacja. Dzięki niej będziemy monitorować i mierzyć efekty podejmowanych przez nas działań.

W niektórych korporacjach w Polsce podjęto próby wprowadzenia takiego programu. Jednak aby przynosił on efekty, niezbędne jest zachowanie równowagi pomiędzy tymi pięcioma czynnikami. Nie możemy pominąć żadnego z nich, ponieważ są tak samo ważne. Pytanie, która z nich odważy się na wprowadzenie wszystkich pięciu elementów i da przykład na prawdziwy well-being w firmie?

Follow my blog with Bloglovin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *