Menu Zamknij

Jak rozładować stres w pracy?

stres w pracy

Stres wydaje się być nieodłącznym elementem współczesnego społeczeństwa. Ciągła walka z czasem, natłok pracy, niekomfortowa atmosfera wśród pracowników – wszystkie te czynniki mogą mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie psychiczne. Chroniczny stres obniża jakość naszego życia, a w najgorszym przypadku może przyczynić się do rozwoju depresji. W trosce o swoje własne zdrowie dowiedz się już dziś jak rozładować stres w pracy.

1. Nie bój się mówić!

Bądź szczery i konsekwentny. Nie tylko wobec swoich współpracowników, ale również wobec siebie. Ile razy zostałeś uwikłany w dodatkowy projekt, tłumacząc się tym, że przecież nie wypada odmówić koledze? Określ jasno swoje stanowisko i skup się w pierwszej kolejności na własnej pracy. Nie pozwól, by natłok obowiązków Cię przerósł, gdyż jest to idealna droga do… stresu! Od teraz bądź świadomy swoich możliwości i jeżeli wiesz, że dodatkowy projekt będzie w tym momencie o jednym za dużo, nie bój się o tym powiedzieć i asertywnie odmówić.

2. Sprecyzuj źródło swojego stresu

Publiczne wystąpienie wywołuje u Ciebie ból głowy? Przebywanie w towarzystwie szefa skutkuje nerwowym skubaniem palców? Obowiązki, współpracownicy, terminy… STOP! Pora się zatrzymać i dać sobie chwilę na refleksję.  Zastanów się dobrze i odpowiedz szczerze na pytanie, czego najbardziej się obawiasz. Ta wiedza pozwoli Ci wykonać pierwszy i najważniejszy krok w walce o zdrowe samopoczucie. Pamiętaj, że świadomość problemu to już wielki sukces – teraz możesz ułożyć dla siebie plan ratunkowy, czyli…

3. Dobre przygotowanie

Nic tak bardzo nie spędza nam snu z powiek jak uczucie nieprzygotowania i towarzyszące temu napięcie. Jeżeli wiesz, że czeka Cię wygłoszenie prezentacji, przygotowania zacznij już parę dni wcześniej. Ułóż swój plan, przedstaw parę próbnych rozmów przed lustrem, poproś bliską osobę o wysłuchanie Cię, a nawet pozwól na konstruktywną krytykę. Uczucie świadomego przygotowania pomoże Ci zredukować stres związany nie tylko z publiczną przemową, ale również w codziennych sytuacjach w pracy. Bądź pewny swoich umiejętności i nie daj się niczemu zaskoczyć.

4. Trzymaj nerwy na wodzy, czyli…

… panuj nad emocjami. Gdyby to było czasem takie proste, prawda? Niemniej jednak zawsze warto pracować o lepsze panowaniem nad sobą, gdyż emocjonalne zachowanie to często nierozsądne decyzje, które nikomu nie wyjdą na dobre. Gdy czujesz narastające wewnętrzne napięcie, daj sobie chwilę na oddech i zdystansuj się od problemu. Jeżeli masz taką możliwość, pójdź na krótki spacer albo przynajmniej opuść na chwilę swoje stanowisko. Parę chwil dla siebie pozwoli Ci uspokoić poszarpane nerwy i sam się możesz zdziwić, jaki zbawienny wpływ może to mieć dla Twojego problemu!

5. Znajdź czas dla siebie

Kiedy ostatni raz zrobiłeś coś dobrego dla siebie? I nie mówię tutaj o delektowaniu się czekoladą między jednym projektem a drugim. 🙂 Jeżeli przywołanie takiego wspomnienia przychodzi Ci z trudem to najwyższy czas nauczyć się odpoczywać. Wbrew pozorom nie jest to aż tak oczywiste, jak mogłoby się wydawać! Coraz więcej osób pod wpływem stresu w pracy i natłoku zadań zapomina o odpoczynku, traktując wolną chwilę jako straconą chwilę. Jest to niezwykle frustrująca postawa, gdyż wpędza w ciągłe poczucie winy. Należy pamiętać, że ciało tak jak i umysł potrzebują odpoczynku, dlatego postaraj się o parę dni wolnego i przeznacz je na regenerację sił. Bycie wypoczętym niesie ze sobą tylko pozytywne skutki – warto o tym pamiętać nawet w najbardziej zatłoczonym okresie pracy.

6. Pozytywna autosugestia

Nie uda mi się… To zbyt trudne… Nie nadaję się do tego… Czujesz te negatywne emocje płynące z tych paru słów? A co jeśli Ci powiem, że zmiana nastawienia może zdziałać cuda? Brzmi trywialnie? Nic bardziej mylnego. Zanim kolejnym razem skarcisz się w myślach, wypróbuj metodę pozytywnej autosugestii i powtarzaj sobie „uda się”, „dam radę”, „potrafię to zrobić”. Jeżeli słuchanie komplementów od innych poprawia nasz nastrój, dlaczego nie mielibyśmy sami sobie pomóc? Doceń samego siebie i uwierz w swoje siły.

Stres jest jednym z najbardziej skutecznych destruktorów zdrowia i samopoczucia. Zmiany, które zachodzą pod jego wpływem w organizmie, mogą być nieodwracalne, a przecież tak wiele zależy od nas i od naszego podejścia. Zacznij od prostych kroków – naucz się przede wszystkim akceptować i zwalczać stres. Pamiętaj, że zawsze możesz skorzystać z pomocy specjalisty albo treningu antystresowego. Oferta jest duża, od Ciebie natomiast zależy jaką taktykę przyjmiesz. Powodzenia!

Follow my blog with Bloglovin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *