Menu Zamknij

Jak docierać do klientów poprzez social media?

social media

Serwisy społecznościowe, określane angielskim – social media – są dobrym narzędziem dotarcia do  klientów. Mogą pomóc Ci w realizacji Twoich celów. Potrzebne jest jednak odpowiednie przygotowanie, by ten sposób zadziałał, ponieważ niestety samo założenie konta nie da oczekiwanych efektów – potrzebne jest tutaj Twoje zaangażowanie.

Już od samego początku musisz poznać swoich odbiorców, a później dopasować treści do nich, aby były ciekawe, użyteczne i inspirujące. Należy również pamiętać o tym, że serwisy społecznościowe nie są jedynie Twoją reklamą – mają na celu dotarcie do Twoich potencjalnych klientów, ale aby to zrobić musisz zbudować zaufanie i relacje z nimi. Oczywiście – będzie Cię to kosztowało dużo pracy – ale naprawdę warto. W ten sposób Twoi odbiorcy zobaczą, że Ci zależy, i że masz coś wartościowego do zaproponowania.

Postaram się w tym artykule podać kilka sposobów i rad, dzięki którym Twoje serwisy społecznościowe będą przynosić oczekiwane efekty. Jednak na początku musisz próbować metodą “prób i błędów”, eksperymentować, szukać sposobu, który będzie najskuteczniejszy. Nie bój się wprowadzić czegoś nowego, jeżeli nie wyjdzie – nie poddawaj się – wyciągnij wnioski, a następnym razem na pewno pójdzie lepiej.

Wartościowe treści

Jak już wcześniej wspomniałam – ważne jest, aby na Twoim serwisie społecznościowym pojawiały się nie tylko treści promujące Twoją ofertę. Posty muszą być ciekawe i zainteresować Twoich odbiorców – dzięki temu na pewno dotrzesz do wielu klientów. Wiadomo, że Twoje posty nie dotrą do każdego – to jest niemożliwe, jednak dzięki temu, że będą wartościowe, szybko rozejdą się w sieci. Jeżeli Twoi klienci polubią dany post, być może zobaczy to ktoś, kto zainteresuje się tą treścią – wejdzie na Twoją stronę i stanie się Twoim kolejnym kontrahentem. Takie reakcje tworzą sieć, a dzięki niej Twoja strona zyska dużo więcej odbiorców, dlatego po raz kolejny stwierdzam – warto!

Jak sprawić by treści, który umieścisz, były interesujące i wartościowe?

Na początku zrób research – sprawdź, co mogą lubić Twoi potencjalni klienci, podejrzyj strony z podobną tematyką, to na pewno pomoże Ci w tworzeniu Twoich postów. Wejdź również na fora związane z Twoją firmą, zobacz, o czym ludzie najczęściej piszą, a może, o czym chcieliby przeczytać. Zweryfikuj również jakich treści jest za dużo, a jakich brakuje. Spróbuj miksować swoje treści, nie dotykając tylko tematyki związanej z Twoją ofertą, ale takiej, która mogłaby zainteresować Twoich klientów. Dzięki tej czynności zbudujesz potrzebną relację, a co się z tym wiąże – Twój portal będzie często odwiedzany.

Ważne jest także, aby zrobić plan swoich treści. Możesz zacząć od tematów, które na pewno muszą znaleźć się na Twoim serwisie, później poszukaj inspiracji na kolejne artykuły. Jeżeli będziesz mieć gotową listę tematów na stronę, na pewno ułatwi Ci to dalsze działanie. Na początku będzie Ci to zabierało sporo czasu, ale jak już będziesz wiedzieć gdzie szukać użytecznych wpisów, pójdzie Ci to dużo sprawniej.

Pamiętaj, że tworząc wartościowe treści, możesz liczyć na udostępnianie ich. To świetna metoda, aby dotrzeć do klientów – podajesz dalej to, co masz ciekawego do przekazania, niech inni się o tym dowiedzą. Ludzie powinni postrzegać Twoją firmę jako godną polecania, a jeżeli zauważą, że Twoje posty są chętnie oglądane, lajkowane i udostępniane, to sukces murowany!

Co jeszcze sprawi, że Twój post będzie jeszcze bardziej atrakcyjny dla klientów?

Dodawaj linki, różne odnośniki do tego, co zamieścisz – będzie to kolejna sieć Twoich działań –  a im większa – tym lepiej. Ułatwi to dotarcie na Twoją stronę przyszłym klientom. Możesz swój post urozmaicić również nagraniami i transmisjami live (ta opcja możliwa jest na Facebooku i Instagramie). To zwiększy widoczność Twojego posta – będzie się pojawiał u ludzi, którzy nawet nie mają “polajkowanej” strony. Jeżeli już uważasz, że Twoje posty są wystarczająco wartościowe, spróbuj zamieszczać je na innych forach, albo lepiej – stwórz własne! Pamiętaj, że możesz wykonać recykling! Odświeżaj swoje treści np. w innej postaci, lub publikuj je nie tylko na stronie na Facebooku, spróbuj też innych portali.

Wykorzystuj możliwości serwisów społecznościowych

Portale społecznościowe mają wiele funkcji do promowania produktów – odkryj je i umieszczaj swoje oferty. Przykładem może być dodawanie zdjęć “W tle” na Facebooku – dorzuć do tego link i na przykład numer telefonu lub adres e-mail, przez który można się z Tobą skontaktować. Natomiast na Instagramie możesz ustawić tzw. bio, czyli aktywny link w opisie, który przekieruje klienta na stronę Twojej firmy, czy też na inny wskazany przez Ciebie link.

Koniecznie wykorzystaj możliwości swojego fanpage’a – możesz na nim utworzyć wirtualny sklep i udostępniać swoje usługi. Dzięki temu każdy, kto wejdzie na Twój profil, będzie miał dostęp do wszystkich Twoich ofert. Czy to się sprawdza? Nie zaszkodzi spróbować, ale na pewno pomoże. Zdarzają się strony, które nigdzie nie udostępniają swoich usług, nie bądź jak oni! Ułatw dostęp do Twoich usług i daj się poznać.

Bądź aktywny na grupach

Tak jak wspomniałam wcześniej, aktywność na wszelakich grupach jest niezwykle istotna. Jeżeli ktoś będzie miał z czymś problem – posłuż swoją radą, a na pewno wróci to do Ciebie. Udzielaj się na tematach, na których się znasz – pokaż, że jesteś dobry w tym, co robisz. Staraj się pomóc i porozmawiać –  w ten sposób będziesz budować zaufanie wśród czytelników, kto wie –  być może to oni będą Twoimi przyszłymi klientami?

Staraj się, aby nie były to ciągle posty promocyjne (aczkolwiek takie też powinieneś zamieszczać raz na jakiś czas). Nie można się tylko promować, ponieważ ludzie w pewnym momencie zniechęcą się, znudzą i odniesiesz odwrotny skutek, niż zamierzyłeś.

Polecaj innych na swoim profilu

Jeżeli znajdziesz coś wartościowego na profilu innej osoby – nie zapomnij jej polecić! Koniecznie oznacz ją – współpracuj – być może i ona odwdzięczy się tym samym? Gdy Twoja treść zostanie umieszczona na innym profilu, masz możliwość dotrzeć do wielu nowych osób, dlatego zawsze dbaj o jakość treści na Twoim serwisie. Również pamiętaj o tym, aby budować dobre relacje w Internecie i poza nim!

Zachęcaj klientów do dzielenia się opiniami na Twój temat

Prowadząc własny portal, powinniśmy także pamiętać o tym, jak cenne są opinie, zdjęcia, treści tworzone przez naszych odbiorców. Jeżeli Twój klient podzieli się zdjęciem czy opinią na temat Twojego produktu, docierasz do większej ilości osób. Doświadczenia z Twoją ofertą i marką muszą być pozytywne, tak więc zadbaj o nie! Powinieneś zachęcać swoich odbiorców do dzielenia się opinią na Twój temat – dobrym motywatorem do takich działań mogą być konkursy udostępniane na portalach społecznościowych.

Nie zapomnij również o podziękowaniu za udzielenie opinii na Twój temat – doceń swoich odbiorców. Zawsze będzie dobrze to wyglądało, jeżeli napiszesz coś od siebie – ktoś inny zobaczy Twoją reakcję i będzie mile zaskoczony. Możesz także monitorować opinie na temat Twojej marki, posłużą Ci do tego narzędzia takie jak: Brand24, SentiOne, czy Google Alerts.

Równie dobrym podziękowaniem dla Twoich fanów może być udostępnianie ich treści. Możesz skorzystać w tej sytuacji z opcji repost na Instagramie. Obserwatorzy docenią to, jak ważne jest dla Ciebie ich zdanie – zadziała tu społeczny dowód słuszności. Pozytywne opinie, zdjęcia czy recenzje Twoich klientów budują Twoją markę i będą potwierdzeniem jakości i zadowolenia z Twoich usług, czy produktów.

Płatna reklama

Poprzednie sposoby pokazują, że wcale nie potrzebujesz pieniędzy do dobrej reklamy, potrzebny jest natomiast Twój czas. Jeżeli jednak dodatkowo chcemy rozreklamować naszą markę, możemy posłużyć się płatną reklamą – to nie grzech! Skoro istnieje taka opcja, chociażby na Facebooku, to dlaczego by z niej nie skorzystać? Płatna reklama na Facebooku pozwoli Ci dotrzeć do osób, które miały kiedyś z Tobą kontakt, albo do osób, które miały kontakt z Twoimi klientami, także naprawdę jest to ogromna sieć powiązań. Dzięki temu będziesz budować swoją markę, a wszyscy będą to widzieć i chętnie zaglądać na Twoją stronę. Ale musisz pamiętać – nie można być nachalnym! Zbyt częste i natarczywe reklamy wywołują u ludzi zdenerwowanie, a więc odwrotny skutek.

Czy to wszystkie z możliwych opcji? Oczywiście, że nie. Myślę jednak, że dzięki temu artykułowi prowadzenie Twoich profili w social media będzie dla Ciebie przyjemnością, a także, że dotrzesz do wielu odbiorców. Jak najszybciej zacznij budować swoją markę w Internecie, ponieważ w dzisiejszych czasach jest to niezwykle ważne. Pozwól swoim klientom na szybkie dotarcie do siebie i Twoich ofert! Powodzenia!

Follow my blog with Bloglovin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *